sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Palautetta

Lähetin läheiselle lapsuuden ystävälleni kirjeen, jossa kerroin hänelle tilanteestani, taustat, diagnoosit ja lääkitykset. Tapasin tämän ystäväni joulun jälkeen perinteisellä sukulointikäynnillä kotikaupungissani. Tilanne kertomiselle ei ollut silloin luonteva. Niinkuin oletinkin, kirje oli tehnyt ystävääni suuren vaikutuksen. Olimme puhelinyhteydessä kirjeen saapumisen jälkeen. Ystäväni soitti Julian puhelimeen, josta olin todella onnellinen ja otettu. Aiheesta riitti keskusteltavaa lähes parituntisen puhelun verran. Ystäväni piti kirjeitse tapahtuvaa kertomista oikein hyvänä keinona. Kirje antaa aikaa sulatella asiaa, vastauksia tai kommentteja ei tarvitse antaa heti. Ystäväni suhtautui asiaan todella ymmärtäväisesti ja minua tukien. Hänen mielestään asiat välillämme eivät muutu. Olemme parhaita ystäviä edelleenkin. Kirjeessä oli myös blogini osoite. Ystäväni on käynyt lukemassa ja katsomassa sisältöä säännöllisesti. Hän ei tunnistanut minua "Kohti omaa ääntä" -ääninäytteestä. Tämä palaute antoi minulle runsaasti itseluottamusta. Mietin pitkään, laitanko ääninäytettä esille blogiini, koska en ole siihen tyytyväinen.

Setäni 80-vuotispäivänä kerroin diagnoosikoodini läheiselle serkulle. Kehotin häntä istumaan tukevasti, sitten kun hän ottaa selvää koodin merkityksestä. Olihan se ollut yllätys. Hän oli kiitollinen osoittamastani luottamuksesta. Myös hänen kanssaan keskustelimme tilanteestani pitkän puhelun. Serkkuni suhtautuminen on ihailtavaa. Olin suorastaan liikuttunut puhelun jälkeen. Päätimme puhelun aikana strategiasta, jota käyttäisin kertoessani asiastani muille serkuilleni ja sedälleni. Lähetän heille jokaiselle henkilökohtaisen kirjeen. Näin asia olisi tiedossa ja puhkikeskusteltuna ennen kesän serkkutapaamista. Serkkuni antoi niin itseluottamusta kasvattavaa palautetta blogini kuvista, että ihan posket punehtuivat.

Olen tähän mennessä saamastani palautteesta todella iloinen. Palaute antaa minulle voimia jatkaa valitsemallani tiellä ja tekee tiestä helpomman kulkea. Minulla on hienoja ystäviä ja sukulaisia!

Rakkaudella
Julia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti