maanantai 23. tammikuuta 2012

Vaatteilla on merkitystä

Kuten jo aiemmissa kirjoituksissa olen maininnut, en osta enää miesten vaatteita. Olen ostellut diagnoosin jälkeen pikkuhiljaa itselleni uusia asusteita. Tammikuun alennusmyynneistä on löytynyt kaikkea kivaa vaatekaapin täytteeksi. Olen laittanut osan hankinnoista Sekalaista matskua -sivulle. Olen käyttänyt uusia vaatteita, alkuun yhdessä vanhojen vaatteideni kanssa, nyt yhä enemmän omina asukokonaisuuksinaan. Töissä olen saanut pukeutumisestani joitain kommentteja, nekin ovat olleet lähinnä positiivisia: "Onpas sinulla kiva paidan, villatakin ja huivin värikombinaatio." Ei merkitseviä katseita tai ilkeilyä. Joitakin tutkivia viipyileviä huomioita naisilta, mutta ei sen enempää. Kun pukeutumisessa muutos tapahtuu hitaasti, ei ole vertailukohtaa. Tarkkasilmäinen huomaisi eron helposti takkien napeista ja puseroiden kaula-aukkojen koosta sekä asusteiden kuoseista ja kirjailuista (tarkkanenäinen tunnistaisi lisäksi käyttämistäni tuoksuista). Toisaalta, kun en ole kukkamekkoihmisiä, muutos pukeutumisessani ei tietenkään ole kovin dramaattinen.

Vaatehankinnoilla voin tuoda esiin persoonaani haluamallani tavalla. Annan itselleni luvan olla juuri sellainen kuin olen. Työkaverit ovat jo aikaa sitten tottuneet hyvin vaihtelevaan pukeutumistyyliini. Minua tuntemattomien ihmisten kohdalla tilanne onkin mielenkiintoisempi. Vaatetukseni antaa nyt aika selkeän viestin sukupuolestani. Tänään äänestyspaikalla henkilöllisyyden tarkistanut naispuolinen vaalivirkailija joutui katsomaan minuun kahdesti, ennenkuin hän laittoi ruksin papereihinsa. Kun ostoksilla käydessäni käytän harjoittelemaani ääntä, myyjät eivät ole kiinnittäneet minuun mitään huomiota.

Vaatteilla voin korostaa ja peittää fyysisiä muotojani. Uusien housujen ja puseroiden leikkaukset sekä materiaalit tuovat muodot esiin voimakkaammin kuin aiemmin käyttämäni vaatteet. Jos aion kertoa transsukupuolisuudestani työpaikalla vasta nimen vaihtamisen ja mahdollisten leikkauksien jälkeen, muotojeni muuttuessa tuleva kesä tuo mukanaan uudet haasteet. Lämpimillä keleillä minun pitää laittaa päälleni muutakin kuin t-paita. Nyt saan muodot peitettyä helposti pikku- ja villatakkien alle.

Muutoksia pukeutumiseeni tulee vielä paljon. Tulen käyttämään asusteita yhä monipuolisemmin, enkä peittele hankintojani. Eräs työkaveri luuli minua homoksi reilu vuosi sitten. Ehkä epäilykset homoudesta lisääntyvät tai ne saavat uuden nimen, transvestiitti. Pitääpä valmistautua kysymyksiin, jossakin vaiheessa joku kysyy kuitenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti