keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Mmma, mmmo, mmmu (ääniterapiassa IV)

Peruskuntoharjoittelu on mennyt laskevien hurinoiden, hyrinöiden sekä huulioharjoitusten merkeissä. Lauluharjoitukset olen tehnyt vain falsettiäänellä. Äänen muodostuksessa olen yrittänyt keskittyä sointiin ja rentouteen. Ja näillä jatketaan edelleen, lihakset vahvistuvat, liikkuvuus paranee ja äänihuulet tottuvat uuteen äänialaan.

Tuloksiakin on kuultavissa, korkeita ääniä tulee ehkä helpommin kuin aiemmin, ja ne ovat soinniltaan puhtaampia. Laulaessa tulee välillä (vahingossa?) tosi miellyttäviä ja soinnikkaita ääniä, voi kun saisin ne jotenkin siirtymään myös puheeseen. Olen sitä muutaman kerran yrittänyt, tulokset ovat kuulostaneet teennäisiltä. Pah ja harmitus.

Terapeutin mielestä hätäilen ja kiirehdin turhaan asian kanssa. Ensin sopeutetaan lihakset ja huulet soinnikkaan Juliamaisen äänen tuottamiseen peruskuntoharjoittelulla, sen jälkeen vasta aloitetaan Juliamaisen äänen soveltaminen puheeseen.

Uutena harjoituksena on laskeva hyminä mmma, mmmo, mmmu, mmmä, mmmö, mmmy, mmme ja mmmi. Äänitimme näitä hyminällä tuottamiani sointeja terapiatunnilla. Iiik, en ollut tunnistaa ääntäni! Harjoittelen noita soinnikkaita hyminöitä kotona, ja niitä minun pitäisi myös äänittää. Näin minulla on mahdollisuus myös analysoida tuottamiani ääniä. Hyminöihin pitää liittää mukaan myös käsien liikkeet.

Minulla on myös lupa siirtää soinikkaita ääniä käytäntöön. Esimerkiksi voin tervehtiä soinnikkaasti "Mmoi!". Tai käyttää muita hyminöitä osana keskustelua mm. myöntymisinä. Näin olen pikkuhiljaa tehnytkin esimerkiksi kaupan kassalla tai työpaikalla.

Harjoitus tekee Julian!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti