tiistai 13. joulukuuta 2011

Pinna kiristyy

Koska päätin käydä ottamassa laboratorionäytteet vain kotikaupunkini terveyskeskuksessa kahden käynnin, TAYS ja kotikaupunki, sijaan, jouduin hoitamaan käynnin ja siihen liittyvät kommervenkit itse. Kun torstaina TAYSin reissun jälkeen sain selville terveyskeskuksen palvelunumeron, se oli jo suljettu. Perjantaina olin Helsingissä työtehtäviä hoitamassa. Kun saavuin kotiin, palvelunumero ei enää vastannut. Se sulkeutuu perjantaisin tuntia aiemmin kuin muina viikonpäivinä. No, kerkiäähän sen tilata maanantainakin. Lähetteessä mainittiin viimeiseksi mahdolliseksi näytteenottopäiväksi 15.12., se on torstai.

"Palvelussamme on ruuhkaa. Olette jonossa kymmenentenä." Näin palvelupuhelin viihdytti minua kun soitin sinne maanantaina sen aukeamisaikaan kahdeksalta. Odotin noin viisi minuuttia, jono ei lyhentynyt. Uusi yritys puoli tuntia myöhemmin, jonossa oli vain kahdeksan. Luuri kiinni ja seuraava yritys tunnin päästä. "Palvelussamme on ruuhkaa. Olette jonossa viidentenä." Päätin jonottaa. Se kannatti, vajaan viidentoista minuutin odottelun jälkeen pääsin läpi.

Kerroin asiani. Kädessäni oli laboratoriolähete TAYSin hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikalta, aika pitäisi saada viimeistään torstaille. "Kuka näytteenoton maksaa?" Kerroin olevani paikkakuntalainen ja saaneeni lähetteen Tampereelta, koska se on Helsingin lisäksi ainoa paikka, jossa tapaustani tutkitaan ja hoidetaan. Palvelupuhelimen ihminen ei ymmärtänyt kertomustani ollenkaan. Koska olin puhelun aikana julkisessa tilassa, en halunnut kertoa kaikkia yksityiskohtia. Eikä ne itseasiassa hänelle edes kuulu. Tämä palveluhenkinen ihminen päätti varata minulle ajan tiistai aamuksi klo 8.50, mutta minulle soittaisi hoitohenkilöstöön kuuluva ihminen, Pirjo Mäkelä, klo 13–14 aikana. Voisin hänen kanssaan sopia maksajasta. Mikään muu aika ei käy, eikä Pirjolle voi soittaa, koska tuo 13–14 on hänen soittoaikansa (!?). Okei, mulla alkaisi palaveri klo 13, ehkä voisin jotenkin ottaa sen puhelun vastaan.

Onneksi Pirjo olikin palveluhenkinen ja soitti viisi minuuttia etuajassa. Hän pyysi tietoja lähetteestä ja minusta. Asiaa tuumattuaan hän ehdotti minulle tapaamista tiistaina klo 8, siis ennen labraan menoa, saisimme sitten asiat varmasti selvitettyä.

45 minuutin kävely sohjossa ja vesisateessa nostatti mielialaani ennen Pirjon tapaamista. Hän otti minut vastaan täsmällisesti. Kerroin hänelle tilanteeni, miksi käyn Tampereella, lähetteestä kotikaupungistani, diagnoosista, kontrollikäynnistä ja kädessä olevasta lähetteestäni. Pirjo oli kuulemma hyvinkin tottunut kaltaisiini ihmisiin, hän on omien sanojensa mukaan antanut uransa aikana useita hormonipiikkejä (!?). Hän oli ottanut selville, mitä f64.0 tarkoittaa (olin käyttänyt puhelinkeskustelussa diagnoosikoodia) ja kertonut saapumisestani esimiehelleen. Asia olisi kunnossa, jos hän tekisi uuden lähetteen labraan kotikaupunkini nimissä (!?). Hän voisi tarvittaessa soittaa minulle testien tulokset (!?). Kerroin hänelle, että se on kyllä hormonilääkärini tehtävä, ei hänen.

TAYSIN lähete kourassa labran ilmoittautumisluukulle. Hoitaja ihmetteli kahta lähetettä (!?), mutta käski sitten istumaan ja odottamaan kunnes kutsutaan nimellä. Hän tulikin hetken päästä luokseni ja kailotti suureen ääneen, että kokeita ei voida ottaa kerralla, koska hormonitestit pitää ottaa vasta klo 10 jälkeen. Vastasin hänelle, että voin toki tulla tänne jonottamaan ruokatunnilla. Asia selvä, istumaan ja odottamaan. Miksi TAYSissa ei tästä mainittu minulle mitään? Osa kokeista ennen kymmentä ja osa kymmenen jälkeen?! Tämähän on pelleilyä!

Silloin tällöin on helpotus kuulla oma sukunimensä. Labraan sisään, ojensin TAYSin lähetteen ja kerroin, että olin Pirjo Mäkelän luona ennen tänne tuloa. "Miksi sinusta on labraan kaksi lähetettä?" ???? Mumisin jotain Pirjo Mäkelästä. "Meille riittää Tampereen lähete, kummanko lähetteen mukaan kokeet otetaan?" "EN MINÄ TIEDÄ!" Hoitaja meni tarkastamaan Tampereen lähetteen "kellonajat", hänen mielestään TAYSin lähetteen kokeet voidaan ottaa kerralla. Emme ottaneet kotikaupunkini kellonaikojen mukaisia kokeita, vaan "Tampereen ajan mukaiset".

Labrassa ihmettelivät, miksei minulle varattu aikaa TAYSin lähetteellä ja miksi tehtiin kaksi lähetettä. KOSKA PUHELINPALVELUN IHMINEN EI TIENNYT, PIRJO MÄKELÄ EI TIENNYT, EIKÄ HÄNEN ESIMIEHENSÄ TIENNYT. Pirjon ovelta on labran oville matkaa noin kymmenen metriä. Olin mykistynyt. Ulkona satoi vettä.

Toivottavasti tuloksissa ei ole mitään ikävää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti